Menu

Succesformule Hexspoor [WarehouseTotaal]

Toewijding en ‘de beste willen zijn’

“We willen de allerbeste zijn in fulfilment”

Interview in vakblad WarehouseToaal

Warehousemanager Sjors Hexspoor van Hexspoor E-Fulfilment zegt het zonder enig spoor van arrogantie. Een oprecht statement van een telg van het familiebedrijf dat vanaf 2008 tot een zeer gewaardeerd e-fulfilmentspecialist is uitgegroeid, getuige de opeenvolgende eerste plaatsen in de jaarlijkse top 100 lijst van Emerce. “Bijzonder dat we als familiebedrijf tussen vaak grootschalige logistieke spelers als beste worden aangewezen op het gebied van e-fulfilment warehousing in Nederland.”

Complete logistieke setup

De e-fulfilment specialist bedient webshops en leveranciers van premium-merken op het gebied van cosmetica, beauty en gezondheid, boeken & stationary (schrijfwaren, notitieboeken, stempels en ansichtkaarten), sport en vrije tijd, merchandise en samples en informatie- en promotiemateriaal van non-profitorganisaties en charitatieve instellingen. Het is zeker niet alleen een kwestie van dozen inpakken en verzenden; Hexspoor E-fulfilment bedenkt en verzorgt in samenwerking met de klant de complete logistieke en IT-set-up. Het familiebedrijf verwerkt zowel B2C als B2B orders onder één dak in Boxtel. “Onze klanten leveren pakketjes aan beide segmenten door heel Europa. Zij wensen vanuit één centraal DC beleverd te worden. Dat is voor hen natuurlijk veel efficiënter èn voordeliger, aangezien ze slechts één voorraad hoeven te beheren”, vertelt Sjors enthousiast.

“Iedere medewerker is 100% betrokken om elke dag een topprestatie te leveren”

100% betrokken

Hij is toegewijd aan zijn werk, net als zijn collega’s. Tijdens piekmomenten helpt hij, net als zijn broer Tijn en vader Silvan, actief mee. Of het nu op de heftruck is of met de reachtruck om orders te picken – voor Sjors is het belangrijk dat de collega’s weten dat ze de operatie samen moeten doen; bijspringen wanneer dat nodig is. “Iedere medewerker is hier 100% betrokken bij zijn werk. Dat moet ook wel, wil je elke dag een topprestatie leveren in dienst van de klant. Ik vind het heel belangrijk dat we op de werkvloer een sfeer creëren van: één team, één taak.  Dit realiseren we onder andere door een jaarlijkse Hexspoor Quiz te organiseren. Deze maken we helemaal zelf, bomvol onderwerpen over Hexspoor en onze klanten.”

Hoewel Sjors (28) al van jongs af aan in het familiebedrijf is opgegroeid, was het geen uitgemaakte zaak dat hij tot het management zou toetreden. Uiteraard hielp hij als tiener wel mee in de uitvoering; in de toenmalige boekbinderij op de inbound-afdeling reed hij al op de heftruck en bediende de palletwagen. Zijn eerste arbeidscontract kreeg hij toen het wettelijk mocht op zijn 15e. “Ik heb het bedrijf zien veranderen van boekbinderij tot e-fulfilment specialist en de groei meegemaakt. Vanaf het moment dat we full-time op orderfulfilment zijn overgegaan moest er ook ’s avonds gewerkt worden. Het was en is hard werken, maar ik was niet anders gewend en genoot ervan. Op dat moment realiseerde ik me niet dat ik het management in wilde.”

Logistics engineer

Tussen zijn HBO-opleiding e-commerce en master Informatiewetenschappen voerde hij een aantal internationale stages uit bij logistieke dienstverleners en leerde daar de fijne kneepjes van het vak. Na een korte traineeperiode op de e-commerce afdeling van Jumbo in Veghel keerde Sjors terug bij het familiebedrijf als logistics engineer. “Uit de Risico Inventarisatie en Evaluatie bleek dat we destijds in 2019 een aantal bedrijfsprocessen anders moesten inrichten qua veiligheid. Die taak heb ik destijds met een team op me genomen. Ik heb inhoudelijk veel geleerd van de processen binnen de e-fulfilment en daar heb ik nu als warehousemanager nog veel profijt van. Als ik niet weet hoe bijvoorbeeld bepaalde functies in een WMS werken, dan kan ik deze ook niet optimaal benutten. Het nadeel van veel inhoudelijke kennis is wel dat ik qua uitvoering de neiging heb om het zelf te doen en dat is uiteraard niet de bedoeling”, zegt hij met een glimlach.

Trouw aan familieonderneming

Sjors bleef de familieonderneming trouw, ondanks een aanbieding om bij een groot system-integrator te gaan werken. Een dag voordat hij het arbeidscontract zou ondertekenen had hij samen met zijn broer en vader een indringend gesprek over de toekomst van Hexspoor. De vorige warehousemanager was vertrokken en de vraag wierp zich of de beide broers tot het managementteam wilden toetreden om het bestaan van Hexspoor E-fulfilment te borgen. “Mijn vader vroeg me of ik op ad-interim basis warehousemanager wilde worden. Zelf vond ik het toen wat vroeg in mijn carrière, maar ik heb de handschoen toch opgepakt en in combinatie met bedrijfsbezoeken en het volgen van een managementcursus toch die rol op me genomen. En ofschoon het begin best lastig was, heb ik steeds meer mijn eigen stijl van leidinggeven ontwikkeld: pragmatisch, eerlijk en recht voor de raap maar wel zeer toegewijd aan de medewerkers.”

Schaalvergroting

Bij zijn aanstelling in 2023 en twee jaar later is de belangrijkste doelstelling van Sjors en het bedrijf om verder door te groeien. Op dit moment groeit Hexspoor E-Fulfilment met 20% per jaar, maar volgens Sjors is verder schaalvergroting noodzakelijk om de investeringen te kunnen doen om aan de klantbehoeften te voldoen en de stijgende kosten de baas te blijven. “We hebben veel geïnvesteerd in datagedreven warehousing. Ik ben een enorme fan van de uitspraak: meten is weten. Mijn hart gaat sneller kloppen van een cijfermatig onderbouwd plan waar geen speld tussen te krijgen is. Tegenwoordig vragen we alle masterdata van een order op voordat we een klant implementeren. We zien een trend dat onze klanten minder voorraadvolume willen aanhouden, maar dat ze ten aanzien van fulfilment veel specifieke wensen hebben. Daar moeten we op blijven inspelen.”

Delen